kontakt: tel. +48 607 684 123 mail:biuro@szkolenia-pr.com.pl
Szkolenia PR, E-PR , Szkolenia Budownie Zespołu, Gry Szkoleniowe

Kontakty z mediami – jak udzielać wypowiedzi ?

f7

PORADY EKSPERTA – PR

Kontakty z mediami – jak udzielać wypowiedzi ?

Taktyka radzenia sobie z trudnymi pytaniami podczas wywiadu.

Jak udzielać wypowiedzi ?

• Wyobraź sobie pytanie najbardziej niekorzystne z możliwych i przygotuj na nie odpowiedź przed rozpoczęciem się wywiadu.
• To, co najważniejsze powiedz na początku a następnie powtórz to.
• Staraj się przekazywać nie więcej niż trzy główne tezy. Unikaj wypowiedzi o wszystkim.
• Załóż, że dziennikarz jest ekspertem w swym fachu – nie umniejszaj , ale też nie przeceniaj jego umiejętności.
• Staraj się szanować redakcyjne terminy ,ale nie spotykaj się z dziennikarzami pod presją czasu.
• Pamiętaj ,że każda rozmowa z dziennikarzem ma na celu określone zadanie – przekazać co ty chcesz.
• Nie mów dziennikarzowi niczego ” między nami ”. Dziennikarz wykorzysta każdą informację.
• Strzeż się ujawniania jakichkolwiek informacji nie związanych z bezpośrednio z tematem wywiadu.
• Nie odpowiadaj na trudne pytania ,których się nie spodziewasz ,a których ci nie zadano.
• Nie pozwól aby dziennikarz przypisywał ci jakiekolwiek negatywne stwierdzenia , zawsze zaprzeczaj nieprawdziwym stwierdzeniom.

Taktyka radzenia sobie z trudnymi pytaniami podczas wywiadu.

• ” mój problem twoim problemem ” – deklarujemy dobre chęci , ale jednocześnie tłumaczymy, że nie mamy możliwości uzyskania potrzebnych danych,
• budowanie mostów – kierujemy rozmowę na dogodny temat :
• przeniesienie uwagi,
• pominięty wątek,
• dotyczy większości,
• wyeksploatowany temat,
• aktualności,
• zmiana negatywów na pozytywy,
• pomijanie sugerowanych odpowiedzi,
• unikanie spekulacji,
• taktyka metafor- zamiast odpowiedzi na niewygodne pytanie przytaczamy historię lub anegdotę związaną z danym problemem,
• taktyka uprzedzania zastrzeżeń,
• taktyka priorytetów,
• taktyka absurdów.

Przykłady:

Taktyka „mój problem twoim problemem”

Gdy dziennikarz prosi o informacje w trudnej dla nas sprawie, deklarujemy dobre
chęci, ale jednocześnie tłumaczymy, że nie mamy możliwości uzyskania potrzebnych
danych, np.

– Jakie są wnioski kontrolerów NIK w sprawie nieprawidłowego przeprowadzenia
przetargu?
– Wyjaśnienie tej sprawy jest dla naszej firmy bardzo istotne. Raport trafił już do
prezesa, ale, niestety, nie zdążył się z nim zapoznać przed wyjazdem za granicę.
Niezwłocznie po jego powrocie udostępnimy państwu informacje na ten
temat.

Taktyka pomostu

Gdy dziennikarz zadaje niewygodne pytanie, kierujemy rozmowę na inne tory
i mówimy to, co chcemy powiedzieć, np.

– Dlaczego firma zwalnia 1/3 załogi?
– Pozwoli pan, że wyjaśnię to szerzej… lub: To ważne pytanie. By to zrozumieć…

Taktyka zmiany negatywów w pozytywy

Gdy dziennikarz formułuje negatywne stwierdzenie, zmieniamy jego wydźwięk na
neutralny, np.

– Wasze działania budzą sprzeciw opinii publicznej.
– Nie zgadzam się z tym stwierdzeniem… lub: Nie określiłbym reakcji społeczeństwa
w ten sposób…

Taktyka „albo – albo”

Gdy dziennikarz chce uzyskać potwierdzenie swojej tezy poprzez nasze zadeklarowanie
się po jednej ze stron, najpierw przedstawiamy różne możliwości, a potem
przedstawiamy swój punkt widzenia, np.

– Jeśli Tischman wycofa się z Krakowa, miasto straci kilkaset nowych miejsc
pracy. Do miasta nie przyjedzie wtedy już żaden poważny inwestor.
– Miejsca pracy, o których pan mówi, są tylko mglistą obietnicą. Proszę pamiętać,
że firma nie złożyła wiążących deklaracji…

Pomijanie sugerowanych odpowiedzi

Gdy dziennikarz w pytaniu podsuwa gotowe odpowiedzi, które nie są zgodne
z naszymi intencjami, należy je zignorować i podać własny wariant, np.

– Kilkuset kibiców, którzy mieli bilety, nie weszło pod Wielką Krokiew i zawody
skoczków musieli oglądać na telebimach. To wynik złej organizacji zawodów czy
waszego braku doświadczenia?
– Chcę gorąco przeprosić kibiców, dostaną zwrot pieniędzy za niewykorzystane
bilety. Zapewniam, że podczas następnych zawodów taka sytuacja się nie powtórzy.

Unikanie spekulacji

Gdy dziennikarz domaga się ustosunkowania się do hipotetycznego problemu,
unikamy spekulacji, np.

– Jeśli Wisła przerwie wały przeciwpowodziowe, jakie mogą być straty?
– Za wcześnie na spekulacje…. lub w tej chwili mamy zbyt mało informacji , by podawać nawet szacunkowe dane…

Taktyka metafory

Gdy dziennikarz zadaje niewygodne pytanie, zamiast odpowiedzi przytaczamy
historię lub anegdotę związaną z danym problemem, np.

– Dlaczego raport na temat zagrożeń nie został ujawniony wcześniej?
– Z pewnością pamięta Pan przypadek…

Instrukcja obsługi mediów

• bądź przygotowany do wypowiedzi,
• sprawdź dlaczego dziennikarz chce z tobą rozmawiać,
• okazuj zainteresowanie tematem i przekonanie do tego co mówisz,
• nigdy nie mów rzeczy ,których nie jesteś pewien
• bądź przygotowany do odpowiedzi na trudne pytania, na łatwe dziennikarz odpowiada sam,
• używaj nazwy organizacji , a nie zaimka,
• pamiętaj czego absolutnie nie wolno Ci powiedzieć

na podstawie programu szkolenia Kontakty z mediami trening medialny

Opracowanie na podstawie: W. Budzyński, Public Relations -zarządzanie reputacją firmy, Warszawa 1997

Back to Top